.
                        
موضوعات سايت
جستجو


تبادل لينك

http://backlinks.ir

http://tarikhema.ir/link

http://tarikhema.ir/directory

http://mamlekate.ir

http://link.hamfaz.com/

http://iranarena.net

اوصاف مربي شايسته از نظر قرآن (وحیده یداللهی)
پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348
مصداق جامع مربيان حقيقي و پرورش‌دهندگان نهال وجودي انسان، پيامبر اكرم حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) و حضرات معصومين (عليهم السلام) و انبياء و اولياء مي‌باشند كه الگوي اصيل تربيتي براي همة آموزگاران و مربيان به شمار مي‌آيند. قرآن مجيد شخص رسول اكرم (ص) را براي هدايت تمام عالميان به عنوان اسوه حسنه برمي‌شمارد و مي‌فرمايد: « لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه »(1)

با استناد به آيات وحي و احاديث گهربار ائمه هدي، گلچيني از خصايل نيكوي مربيان آسماني در موارد زير خلاصه مي‌گردد.

 حسن خلق

نيكو سخن گفتن و با نرمي و مهرباني و به دور از سخت‌دلي و تندخويي صحبت نمودن از صفات نمونة مربيان و هدايتگران شايسته از نظرگاه قرآن است كه منطبق با خلقت و فطرت و هماهنگ با تمام ابعاد وجودي انسان مي‌باشد. چنانچه در قرآن مجيد بيان شده «انك لعلي خلق عظيم، به راستي كه تو داراي خلق و خوي والايي هستي »(2) و در كلام معصومين نيز از اصول كاربردي ناظر بر روش‌هاي تربيتي، برخورد با چهره‌اي گشاده و به دور از غرور و تكبر مي‌باشد. چنانچه فرموده‌اند:«خوش‌رويي حكايت از بزرگواري و تواضع حكايت از شرافت تو خواهد داشت»(3) و همچنين فرموده‌اند:«گشاده‌رويي رشتة دوستي است»(4)

 صداقت در گفتار

از ديگر ويژگي‌هاي اساسي مربی شايسته در نظر اميرالمومنين حضرت علي (ع) گفتار صادقانه مي‌باشد كه در اين باره چنين فرموده‌اند:«صداقت در گفتار را خداوند به فردي در ميان مردم عطا فرمايد، بهتر است از ثروتي كه كسي براي ديگري به ارث مي‌گذارد»(5) اين ويژگي پسنديد‌ة اخلاقي با برترين و فراوان‌ترين متاع‌هاي مادي دنيوي قابل قياس نمي‌باشد. كلام صادقانه سبب پاكي عمل آدمي است و بيانگر حقيقت و روح گفتار است. صداقت، پاكي و طهارت درون انسان كه ظهور و بروز نيات خالصانه و صادقانه از قلب بر زبان است، سبب دميدن روح راستي در گفتار مي‌گردد.

 سعه صدر در برخوردها

شكيبايي در طريق هدايت و آموختن متعلمين از ديگر خصوصيات هدايتگران و معلمان معنوي مي‌باشد. امير‌المومنين(ع) در اين باره مي‌فرمايد:«هر كسي داراي سينه‌اي تنگ باشد تحمل اداي فريضة حق را نخواهد داشت»(6) و در كتاب آسماني قرآن از لسان حضرت موسي اينگونه بيان گرديده است:«اي پروردگار من، سينه مرا براي من گشاده گردان و كار مرا آسان گردان و گره از زبان من بگشاي تا گفتار مرا بفهمند»(7)

ترجيح دادن ديگران

ديگر شاخصه معلمان الهي، ترجيح دادن ديگران بر خود است كه اين مقام از بالاترين صفات انسان‌هاي كامل به شمار مي‌آيد، همانطور كه در كتاب الهي مي‌فرمايد:«و يوثرون علي انفسهم و لوكان بهم خصاصه؛ و ديگران را بر خويش ترجيح مي‌دهند و او اينكه خود نيازمند باشند»(8)

و يا آيه‌اي كه خبر از سه روز انفاق و اطعام پي در پي خانوادة اميرالمومنين (ع) مي‌دهد در حالي كه جسم ايشان خود محتاج آن غذاها بود. امام كمال ايشان و علو درجات انسان‌شان اقتضا مي‌نمود كه با يتيم و مسكين و اسير اينگونه برخورد نمايند كه در سه روز غذاي خود را كه براي افطار مهيا ساخته بودند به مسكين و يتيم و اسير انفاق نمايند. و يطعمون الطعام علي حبه مسكينا و يتيما و اسيرا»(9)

 صبر و بردباري

صبر در برابر ناملايمات و ناسازگاري‌هاي ديگران، از منظر اميرالمومنين (ع) نوعي شجاعت است –الصبر شجاعه- (10) كه بارزترين خصايص مشعل‌داران هدايت جامعه است كه در جاي جاي كلام‌الله مجيد، نبي مكرم اسلام و پيروان ايشان را دعوت به صبر مي‌نمايد.

صبر و بردباري داراي مراتبي است كه در اين مختصر نمي‌گنجد، اما اجمالا صبر را در مراتب ذيل سه گونه مي‌دانند. 1. صبر در طاعت، 2. صبر در معصيت 3. صبر در مصيبت كه مربي و هدايتگر، بايستي اين سه مرتبه را به خوبي طي كرده تا به درجات بالاي ايمان برسد، و بتواند اين عمل نيك و پسنديده را به شايستگي به ديگران القاء نمايد. پيامبر اعظم (ص) در باب صبر مي‌فرمايد:«الصبر ستر من‌الكروب و عون علي الخطوب؛ صبر پوششي بر گرفتاري‌ها و كمكي در دشواري‌هاست»(11)

درود بر شايستگاني كه در رفتار و گفتارشان نمود علم حقيقي و تربيت انساني هستند و جملة خصوصيات روحي، رواني و رفتاري‌شان بر پاية آيات كتاب رحماني و كلام حضرات معصومين، بنيان نهاده شده و تعاليمشان به زيباترين وجه قابل عرضه بر طالبان و جويندگان معرفت و دانش در راستاي اين تعليم و تربيت مي‌باشد.

 پي‌نوشت:

  1. احزاب، آيه 22.
  2. قلم، آيه 4.
  3. غررالحكم.
  4. همان.
  5. نهج‌‌البلاغه، خطبه 23.
  6. بحار، ج178، ص 90.
  7. سوره طور، آيه 28.
  8. سوره حشر، آيه 9.
  9. سوره انسان، آيه 8.
  10. نهج‌البلاغه، حكمت 3.
  11. بحارالانوار، ج82، ص 136.

 

 

 

 

 
 

مرتبط باموضوع :

 قرآن، كتاب هدايت (فاطمه خاني)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 2221 مشاهده
 سروش الهي (سميه شاه‌حسيني)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 1948 مشاهده
 پناهگاه مطمئن( فاطمه خانی)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 3072 مشاهده
 دو سؤال درباره قرآن( فاطمه رضواني­ پور)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 2066 مشاهده
 
 
 
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب