.
                        
موضوعات سايت
جستجو


تبادل لينك

http://backlinks.ir

http://tarikhema.ir/link

http://tarikhema.ir/directory

http://mamlekate.ir

http://link.hamfaz.com/

http://iranarena.net

حجاب و عفاف (مریم خوشبخت)
پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348

حاصل این خویشتن داری، در ظاهر انسان نمود می یابد که شامل: حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از خطا و گناه است؛ به عبارت دیگر، عفاف درونی باعث می شود که منش و رفتار افراد انسانی گردد. یکی از مهم ترین نمودهای ظاهری عفاف، پوشش و به تعبیری لطیف تر، حجاب است. حجاب واژه ای عربی، به معنای پوشش، پوشیدن و پرده است.

حجاب، میوه عفاف و عفاف، ریشه حجاب است. این دو تأثیری مستقیم و متقابل بر یکدیگر دارند؛ بدین ترتیب که هرچه پوشش ظاهری بهتر باشد، در تقویت و پرورش درون عفیف تأثیر بیشتری دارد و هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد، پوشش ظاهری هم بهتر خواهد بود؛ اما امروزه کسانی ادعا می کنند که تنها عفیف بودن کافی است و دل انسان باید پاک باشد و خدا به دل ها نگاه می کند. انسان هایی چنین در قاموس اندیشه خویش این نکته را از یاد برده اند که درونی پاک، بیرونی پاک را می پروراند. مبنای حجاب ظاهری، همان عفت و حیای درونی است و به همین دلیل، ریشه و اساس آن است.

نکته مهم این است که مسئله حجاب و عفاف، تنها مختص زنان نبوده، بلکه مردان را نیز شامل می شود. خداوند در قرآن کریم به این نکته اشاره کرده و می فرماید: «به مردان با ایمان بگو: دیده فرو نهند و پاکدامنی خود را حفظ کنند که این برای ایشان پاکیزه تر است... .» (1) همچنین به زنان توصیه می کنند که در معاشرت خود با مردان، نه تنها بدن خود را بپوشانند، بلکه از جلوه گری و خودنمایی بپرهیزند و در حالات مختلفی مثل: نگاه کردن، حرف زدن و راه رفتن، خویشتن را در پوشش و حریم لازم قرار دهند. اسلام در این میان، وظیفه زنان را سنگین تر از مردان می داند؛ چون همیشه افراد بالهوسی هستند که با دید شهوت و جنسیت به زن می نگرند و برای شخصیت و وجود او ارزش و حرمتی قائل نمی شوند.

دین مبین اسلام با حکم حجاب و پوشش، در واقع، برای زن احترام قائل شده و آنان را تجسّم عفاف دانسته است؛ زیرا آنان را معلمان اصلی جامعه می داند که پیکره اجتماع با تربیت درست آنها استوار خواهد ماند. در این بین، عده ای سودجو می خواهند این تفکر را القا کنند که اسلام می خواهد با حجاب و پوشش، زن را منزوی و خانه نشین کند و او را در یک فضای بسته محبوس نماید و از او سلب آزادی کند. در جواب به اینگونه افراد، باید از آنان پرسید که به نظر شما اگر کسی برای جلوگیری از ورود حشرات موذی و محفوظ ماندن از نیش آنها، پرده خانه را بکشد، آیان این به معنای زندانی کردن خویش است؟ در واقع، حجاب نه به منظور محدودیت برای زن، بلکه در راستای پاسداری از حقوق انسانی، عفت و کرامت او می باشد. اسلام می خواهد که زن از راه شخصیت، علم، آگاهی و دانایی اش ارزشمند باشد؛ نه اینکه به دست آویزی برای ارضای میل جنسی و وسیله ای برای کسب درآمد گروهی فریب کار تبدیل شود و ارزش وی تا این حد تنزل یابد. به تعبیر مقام معظم رهبری: «مسئله حجاب، به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است؛ زیرا آمیزش و اختلاط بی قید و شرط، هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد و به خصوص زن است.» (2)

یکی از اثرات زیانبار و مخرب  بی حجابی، از هم گسیختگی استحکام خانواده ها می باشد. محبت و اعتماد میان زن و مرد از بین می رود و خانه به خوابگاهی شبانه روزی تبدیل می شود. وقتی کودکان در چنین خانواده هایی رشد یابند، دیگر نمی توانند منشأ ترقی و تعالی جامعه باشند؛ چرا که بنیان فکری و عقیدتی آنان به درستی استوار نشده است؛ از طرفی، بی حجابی، ریشه بسیاری از تفاخرها، تکاثرها و اسراف ها است که زن را اسیر خواهش های نفسانی می کند و او را از رشد و بالندگی و وظیفه خطیر مادر بودن و تربیت انسان باز می دارد.

مسئله مهم دیگر در بحث حجاب، استفاده از پوشش تیره می باشد. به تأیید متخصصان اعصاب و روان، رنگ ها آثار خارق العاده ای بر سیستم عصبی و حتی سیستم داخلی بدن می گذارند. رنگ مشکی، رنگ صامتی است و موجب تحریک غرایز نمی شود و نشانگر نوعی فاصله و مرز می باشد. کسانی که در جامعه با این نوع حجاب و پوشش ظاهر می شوند، در واقع نوعی حریم برای خود ایجاد کرده اند. البته در این میان، برخی مکروه بودن پوشش مشکی در اسلام را بهانه کرده اند که در جواب این گونه افراد امام صادق(ع) فرموده اند: «پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد، مگر در سه چیز: کفش، عمامه و کساء (پوشش و لباس بزرگی مثل: عبا، چادر و امثال آن).» (3)

بنابراین، شایسته و بایسته است که بانوان جامعه با تأسی به دستورات دینی، در پی حفظ حجاب و عفاف خود باشند تا به کرامت انسانی آنان خدشه ای وارد نشود و به خوبی راه تعالی و ترقی را طی کنند.

 

پی نوشت ها:

1. ر.ک: نور/30؛ 2. بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار گروهی از خواهران پزشک سراسر کشور، 26/10/1368؛ 3. ر.ک: وسائل الشیعه، ج 4، ص 382.

 
 

مرتبط باموضوع :

 حب جاه و مقام در انديشه امام خميني(س) (فاطمه كنشلو)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 4699 مشاهده
 راه امام، راه ما ( زهرا قمري)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 3675 مشاهده
 سلامت روان(تهيه وتنظيم:معصومه قرباني)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 2608 مشاهده
 زندگی نامه پروین اعتصامی، شاعره معاصر  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 3566 مشاهده
 فطرت در آراء امام خميني(ره) (حميده قمري)  [ پنجشنبه، 11 دي ماه، 1348 ] 2264 مشاهده
 
 
 
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب